Veelgestelde vragen

De meest gestelde vragen aan onze Customer Care afdeling hebben wij voor u op een rijtje gezet, zodat u eenvoudig en snel zelf het antwoord op uw vraag kunt vinden. Staat uw vraag hier niet bij? Neem dan contact op met één van onze medewerkers. Bel 013 - 46 777 30 of stuur een email naar: novasol@novasol.nl.

Vakantiehuis zoeken
Hoe vind ik een vakantiehuis?

Vul uw bestemming, periode en/of aantal personen van uw reisgezelschap in en klik op ´Zoek vakantiehuizen´. Heeft u nog geen idee waar u uw vakantie wilt doorbrengen dan kunt u ook onze handige huizenzoeker gebruiken. Onze website toont u vervolgens de vakantiehuizen die het meest overeenkomen met uw wensen. Wanneer u daarna op een vakantiehuis klikt, krijgt u gedetailleerde informatie over het betreffende huis.

Waar vind ik wat er aanwezig is in het vakantiehuis?

Bij ´Overzicht en kenmerken´ op de pagina met de huisbeschrijving vindt u alle faciliteiten en specificaties van het vakantiehuis. Alle faciliteiten die aanwezig zijn in het huis worden hier vermeld. Wanneer een bepaalde faciliteit niet wordt vermeld, bijvoorbeeld internet, dan kunt u er ook niet van uitgaan dat de faciliteit voorhanden is.

Kan ik ook voor een afwijkende periode boeken?

Wanneer bij ´Kenmerken´ het groene icoon met een hoofdletter A wordt getoond, betekent dit ´Aankomstdag flexibel´. U kunt het vakantiehuis dan in bepaalde seizoenen boeken voor elke periode die u wenst. Iedere afwijkende periode die u niet via de website kunt boeken, kunt u aanvragen door contact met ons op te nemen.

Krijg ik het adres van het vakantiehuis voor het maken van een boeking?

De adresgegevens van het vakantiehuis ontvangt u zodra u na boeking de volledige betaling heeft voldaan. Dit in verband met de privacy van onze huiseigenaren. Vaak wordt wel een indicatie van de locatie van de vakantiehuizen weergegeven op onze website.

Hoe vind ik een vakantiehuis dat geschikt is voor mindervaliden?

Op dit moment is het voor ons helaas nog niet mogelijk om gericht te zoeken naar een vakantiehuis dat geschikt is voor mindervaliden. Wij dienen hiervoor altijd apart navraag te doen bij onze collega´s ter plaatse. Stuurt u ons daarom de door u gewenste reisperiode, het aantal reizigers, de regio waar u graag wilt verblijven en eventuele andere eisen/wensen. Wij zullen aan de hand daarvan gaan bekijken welke vakantiehuizen voor u beschikbaar zijn.

Zijn jeugdgroepen toegestaan?

Een jeugdgroep is een groep bestaande uit minimaal 6 personen, waarbij de meeste reizigers jonger zijn dan 21 jaar. Voordat een jeugdgroep wordt toegelaten/toegestaan in het door u gekozen vakantiehuis dienen wij hierover altijd vooraf navraag bij de huiseigenaar te doen. Neemt u hierover in dat geval s.v.p. contact met ons op. Bij verhuur aan een jeugdgroep kan soms een (verhoogde) waarborgsom gevraagd worden.

Wat betekent een camera watermerk in een foto?

Wanneer er op een foto op onze website een watermerk in de vorm van een camera wordt getoond, betekend dit dat het hier een modelfoto betreft. Het gedeelte van het vakantiehuis dat op de foto wordt getoond, is nieuw of wordt vernieuwd. Door de modelfoto krijgt u een idee hoe dit deel van het huis er gaat uitzien. 

 

   

Heeft NOVASOL ook brochures?

Samen gezellig rond de tafel brochures doorbladeren en zoeken naar een vakantiehuis dat aan alle wensen voldoet, wie kent dat gevoel nou niet? Daarom is het bij NOVASOL gewoon nog mogelijk om een brochure te bestellen.

Boeking maken
Hoe maak ik een boeking?

Wanneer u uw ideale vakantiehuis heeft gevonden, geeft u op de boekingspagina van onze website het aantal reizigers aan evenals de periode waarin u wenst te verblijven. Hierna klikt u op de groene button ´Boeken´. In het volgende scherm worden de bijkomende kosten getoond, waarna u op ´volgende´ klikt. Vervolgens vult u de persoonsgegevens van de hoofdboeker in. Via het volgende scherm kunt u de betaalwijze kiezen. Vink daarna aan dat u akkoord gaat met onze huurvoorwaarden en bevestig de boeking. U ontvangt een reserveringsbevestiging per e-mail, zodra de boeking is gelukt.

Is een boeking overdraagbaar?

Tot 40 dagen voor aankomst is het mogelijk om uw boeking om te zetten op een andere naam, tegen een betaling van € 75,- wijzigingskosten.

Kan ik mijn boeking annuleren?

U kunt uw boeking altijd annuleren, echter worden hiervoor wel kosten in rekening gebracht. Een annulering dient altijd schriftelijk ingediend te worden uit naam van de hoofdboeker. U vindt alle informatie hierover bij punt 6 van onze Huurvoorwaarden. Let op! Bij vakantiehuizen geschikt voor 14 personen of meer gelden andere voorwaarden.

Kan ik bij NOVASOL een annuleringsverzekering afsluiten?

Wij bieden geen aparte annuleringsverzekering aan. Wel ontvangt u kosteloos bij elke boeking het Security Pakket (zie punt 5 van de Huurvoorwaarden). Wij raden u aan om altijd een eigen annuleringsverzekering af te sluiten bij uw verzekeringsmaatschappij of het reisbureau waar u boekt.

Kan ik mijn boeking wijzigen?

Boekingen kunnen tot 40 dagen voor aankomst worden gewijzigd tegen betaling van € 75,- wijzigingskosten. Hiervoor dient u altijd contact op te nemen met NOVASOL of het reisbureau waar u geboekt heeft.

Kan ik een optie plaatsen?

U kunt een optie plaatsen door het vakantiehuis eerst online te boeken en daarna contact met ons op te nemen o.v.v. uw boekingsnummer. U hoeft de boeking nog niet (aan) te betalen; wel dient u de betaalmethode ´bankoverschrijving´ te selecteren. Wij kunnen uw boeking gedurende 2 werkdagen in optie plaatsen. Bij een optie voor een last-minute boeking dient u altijd telefonisch contact met ons op te nemen.

Zijn huisdieren toegestaan en zo ja, hoeveel?

Bij de beschrijving van een vakantiehuis wordt duidelijk aangegeven of en hoeveel huisdieren zijn toegestaan. Extra huisdieren worden soms toegelaten, maar dit dienen wij altijd vooraf bij de huiseigenaar na te vragen. Neemt u hierover in dat geval contact met ons op. Zodra door de huiseigenaar een akkoord wordt gegeven op uw verzoek, zullen wij u dat onmiddellijk laten weten.

Krijg ik een overzicht van mijn boeking en de betalingsgegevens?

Wanneer u een boeking heeft gemaakt en de (aan)betaling heeft voldaan, verschijnt automatisch uw Persoonlijke Boekingspagina. Hier vindt u alle informatie over uw boeking en de betaling.

Kan ik ook via de website op mijn Persoonlijke Boekingspagina komen?

Via ´My NOVASOL ❤´, bovenin de gele menubalk, kunt u kiezen voor de optie ´Mijn boeking´. U vult hier de volgende gegevens in: boekingsnummer, huiscode van het vakantiehuis en het e-mailadres dat u heeft ingevuld in de boeking.

Welke betaalmethodes hanteert NOVASOL?

U kunt de betaling van de boeking voldoen via iDEAL, creditcard of bankoverschrijving. Wanneer u kiest voor betaling via bankoverschrijving, worden de benodigde IBAN- en BIC-codes op uw Persoonlijke Boekingspagina weergegeven.

Let op! NOVASOL beschikt over een Deens rekeningnummer.

Wanneer moet ik betalen?

Wanneer u meer dan 42 dagen voor aanvang van de huurperiode boekt, dient u een aanbetaling van 25% van de huursom te voldoen. Kiest u voor de betaalmethode iDEAL of creditcard, dan betaalt u dit bedrag direct bij boeking. Bij de keuze ´bankoverschrijving´ dient u de (aan)betaling binnen 10 dagen te voldoen. De restantbetaling dient uiterlijk 6 weken voor aanvang van de huurperiode betaald zijn. Bij boekingen binnen 3 weken voor aanvang van de huurperiode dient u direct de volledige huursom te voldoen via iDEAL of creditcard.

U ontvangt na de aanbetaling geen betalingsbevestiging van ons. Zodra uw betaling bij ons is verwerkt, wordt dit vermeld op uw Persoonlijke Boekingspagina. Dit kunt u zelf controleren.

Reisbescheiden
Welke reisbescheiden ontvang ik?

De reisbescheiden bestaan uit het:

  • Huurcontract;
  • Routebeschrijving/Sleuteladres;
  • Aankomstformulier.;
Wanneer en hoe ontvang ik de reisbescheiden?

Nadat u de volledige huursom heeft voldaan, zijn de digitale reisbescheiden direct voor u beschikbaar. Deze kunt u vinden op uw ´Persoonlijke Boekingspagina´.

Wat betekenen de Duitse termen op de reisbescheiden?

Door het internationale karakter van onze organisatie kan het voorkomen dat u sommige teksten in het Duits tegenkomt. Dit zijn de meest voorkomende termen:
 
DE: Vermieter vor Ort
NL: De huiseigenaar ter plaatse
 
DE:Der Schlüssel steckt.
NL: De sleutel treft u in ….
 
DE: Ankunftszeit mitteilen
NL: Aangeven van de aankomsttijd
 
DE: Ev. Reklamationen müssen vor Ort mit dem Vermieter und Novasol abgeklärt werden.
NL: Eventuele klachten dienen altijd ter plaatse aan zowel de huiseigenaar als NOVASOL gemeld te worden

Wat is het huurcontract?

Het huurcontract is de bevestiging van uw boeking bij NOVASOL. Neem de bevestiging uitgeprint mee op vakantie, zodat u deze kunt tonen bij het ophalen van de sleutel. Op sommige bestemmingen kunt u vertoon van het huurcontract gebruik maken van kortingen op toegangskaartjes en leuke uitjes.

Wat staat er op het huurcontract?

Op het huurcontract vindt u alle details over uw boeking, zoals het adres van het vakantiehuis, de huursom, de bijkomende kosten, het telefoonnummer van de Hotline en de gegevens van het NOVASOL kantoor ter plaatse en NOVASOL Nederland. Het nummer van het NOVASOL kantoor ter plaatse wordt middels de aanduiding van een hoofdletter (dat het betreffende land aangeeft), onder het nummer van de Hotline op het huurcontract vermeld.

Welke informatie vind ik op de Routebeschrijving/Sleuteladres?

De routebeschrijving geeft niet alleen de route naar het vakantiehuis of het sleuteladres aan. U vindt er ook het telefoonnummer van de contactpersoon van het vakantiehuis en het telefoonnummer van de Hotline (welke u kunt bellen bij eventuele tekortkomingen m.b.t. het vakantiehuis). Er kan ook belangrijke informatie worden vermeld over bijvoorbeeld een borgsom of de sleutel(overdracht). Neem de routebeschrijving dus altijd mee op reis en ga niet enkel met uw navigatiesysteem op pad.

Kan ik de routebeschrijving in het Nederlands krijgen?

Doorgaans is de route naar uw vakantiehuis of sleuteladres in de Duitse taal beschreven; dit vanwege het internationale karakter van onze organisatie. U kunt altijd bij ons navragen of er een Nederlandse of Engelse versie beschikbaar is van de routebeschrijving, wanneer u de Duitse taal niet machtig bent. Ook kunt u het sleuteladres invoeren op Google Maps of een online routeplanner.

Is het sleuteladres en het adres van het vakantiehuis hetzelfde?

Het adres waar u de sleutel ophaalt, vindt u op de routebeschrijving/sleuteladres. Dit kan een ander adres zijn dan het vakantiehuis. Wordt er bij het sleuteladres geen adres vermeld, dan ontvangt u de sleutel bij het vakantiehuis. Dit adres vindt u op uw huurcontract.

Komt de huiscode overeen met het huisnummer?

De huiscode komt niet overeen met het huisnummer. Vakantiehuizen in ons aanbod krijgen een huiscode (bijvoorbeeld HOV100) toegewezen. Indien u in een specifiek vakantiehuis op een vakantiepark wenst te verblijven, kunt u dit aan ons doorgeven.

Waarvoor dient het aankomstformulier?

Door middel van het versturen van het aankomstformulier geeft u de huiseigenaar meer informatie met betrekking tot uw aankomst. Het is erg belangrijk dat u uw aankomsttijd doorgeeft, zodat de huiseigenaar weet hoe laat hij/zij u kan verwachten.

Hoe vul ik het aankomstformulier in?

Om het Aankomstformulier op de juiste manier in te vullen, volgt u de volgende stappen:
 
Stap 1: Bij ´Aankomstinfo doorgeven´ op uw Persoonlijke Boekingspagina vult u uw verwachte aankomsttijd en telefoonnummer in en klikt u vervolgens op ‘Bevestigen’. Op het aankomstformulier staan nu de door u ingevulde gegevens.
 
Stap 2: Sla het aankomstformulier (PDF) op uw computer op en verstuur dit naar het e-mailadres van de contactpersoon, dat aangegeven staat op het formulier. Wanneer er geen e-mailadres vermeld wordt, print u het aankomstformulier uit en stuurt u het per post naar het adres van de contactpersoon. Stuurt u het formulier liever niet per post? Dan kunt u het via e-mail verzenden naar novasol@novasol.nl.
 
Stap 3: Vermeld (in het Engels) in de e-mail of op het formulier welke eventuele services u bij wenst te bestellen. Eerder of later arriveren dan de standaardtijden, kan door ons worden voorgelegd aan de huiseigenaar. Neemt u hiervoor s.v.p. contact met ons op en houdt u rekening met een eventuele toeslag bij een afwijkende aankomsttijd.
 
Denemarken: Bij ´Aankomstinfo doorgeven´ op uw Persoonlijke Boekingspagina vult u uw aankomsttijd en uw telefoonnummer in. Klik hierna op ´Bevestigen´. De huiseigenaar of het servicekantoor ontvangt dit bericht automatisch en de gegevens met betrekking tot uw aankomst zullen bij uw boeking worden genoteerd.

Verblijf
Hoe vind ik mijn vakantiehuis?

Met de door ons geleverde routebeschrijving bij de reisbescheiden vindt u de weg naar het sleuteladres of het vakantiehuis. Bij het sleuteladres ontvangt u de routebeschrijving naar het vakantiehuis.

Hoe laat staat het vakantiehuis tot mijn beschikking?

De standaard aankomsttijden bij het sleuteladres of vakantiehuis zijn gelegen tussen 16.00 en 20.00 uur. Wanneer deze tijden afwijken, wordt dit vermeld in de routebeschrijving.

Wat moet ik doen als ik vroeger of later wens te arriveren?

Neem contact met ons op wanneer u vroeger of later dan de standaardtijden wenst te arriveren. Dit dienen wij namelijk altijd vooraf na te vragen en de afwijkende tijd is pas akkoord als de eigenaar of contactpersoon dit via ons bevestigt. De nieuwe aankomsttijd zal direct bij uw boeking genoteerd worden. Voor de afwijkende tijd van aankomst kunnen extra kosten in rekening worden gebracht.

Hoe kan ik mijn verwachte aankomsttijd doorgeven?

Door middel van het Aankomstformulier kunt u de huiseigenaar laten weten hoe laat u bij het vakantiehuis zult arriveren, op welk mobiel telefoonnummer hij/zij u kan bereiken en of u zaken wenst bij te bestellen, zoals bedlinnen.

Wat moet ik doen als ik later arriveer bij het vakantiehuis?

Neem contact op met de contactpersoon ter plaatse (zie ´sleuteladres´ op de routebeschrijving bij uw reisbescheiden) of met NOVASOL, wanneer u door omstandigheden later dan de standaardtijd of het door u aangegeven tijdstip arriveert.

Hoe laat moet ik het vakantiehuis weer verlaten op de vertrekdag?

U dient het vakantiehuis voor 10.00 uur te verlaten en levert de sleutel in op/bij de afgesproken plaats/persoon. Op die manier kan het vakantiehuis weer tijdig in orde gemaakt worden voor de volgende gasten.

Waar lever ik de sleutel in als ik het vakantiehuis verlaat?

Heeft u de sleutel opgehaald bij een sleuteladres/service kantoor, dan kunt u de sleutel daar ook weer inleveren. Heeft u de sleutel uit een sleutelbox gehaald, dan kunt u deze daarin terugleggen. Wanneer u de sleutel van de huiseigenaar heeft gehad, dan kunt u bij aankomst een afspraak voor de sleutelteruggave bij vertrek maken.

Moet ik het vakantiehuis schoonmaken bij vertrek?

U dient het vakantiehuis altijd bezemschoon achter te laten, ook wanneer u een eindschoonmaak heeft besteld. Wanneer het niet mogelijk is om een eindschoonmaak te bestellen of heeft u ervoor gekozen om deze zelf uit te voeren, dan dient u zich aan een aantal regels te houden. Klik hier voor meer informatie over de eindschoonmaak.

Kan ik een eindschoonmaak bestellen?

Bij het kostenoverzicht, dat verschijnt tijdens het boeken van het vakantiehuis, wordt aangegeven of de eindschoonmaak verplicht of inclusief is óf dat deze eventueel besteld kan worden. Wanneer er geen informatie over de eindschoonmaak wordt vermeld, is het niet mogelijk om deze te bestellen en dient u deze zelf uit te voeren. De kosten voor de eindschoonmaak worden bij aankomst voldaan.

Denemarken: Indien het bij vakantiehuizen in Denemarken mogelijk is om de eindschoonmaak bij te bestellen, dan kunt u tijdens het boekingsproces aangeven of u hiervan gebruik wenst te maken. U kunt de kosten voor de eindschoonmaak direct samen met de huursom voldoen. Wordt er bij boeking niets over de eindschoonmaak vermeld, dan kunt er niet van uitgaan dat deze automatisch bij de huursom is inbegrepen.

Hoe kan ik een eindschoonmaak bijbestellen?

Via het aankomstformulier kunt u ons of de huiseigenaar laten weten of u een eindschoonmaak wenst te bestellen. Houdt u er rekening mee dat u (óók wanneer u een eindschoonmaak bestelt) het vakantiehuis altijd bezemschoon achterlaat.

Denemarken: Bij boekingen voor vakantiehuizen in Denemarken kunt u de bestelling van de eindschoonmaak zowel tijdens het boekingsproces als telefonisch na boeking doorgeven. De betaling kan vaak samen met de huursom worden voldaan. Houdt u er rekening mee dat u, óók wanneer u een eindschoonmaak bestelt of deze inclusief c.q. verplicht is, het vakantiehuis altijd bezemschoon achterlaat.

Moet ik ook schoonmaken als ik een eindschoonmaak heb besteld/als deze inclusief is?

Wanneer de eindschoonmaak voor u wordt uitgevoerd, dient u het vakantiehuis altijd bezemschoon achter te laten. Dit betekent dat u:

  • De koelkast dient schoon te maken en terugzet op stand 1;

  • De vaatwasser uitruimt;

  • Geen etensresten, flessen en blikjes achterlaat;

  • Afval in de daarvoor bestemde afvalcontainer deponeert;

  • Dekbedden en kussens opschudt en ordelijk bij elkaar legt;

  • Het bedlinnen van de bedden haalt en achterlaat in de hal;

  • Tuinmeubilair terugplaatst op de plaats waar u het bij aankomst aantrof;

  • De barbecue schoonmaakt.

Indien het vakantiehuis niet in nette staat wordt achtergelaten, is de huiseigenaar of NOVASOL gerechtigd extra kosten bij u in rekening te brengen

Wordt het vakantiehuis nog gecontroleerd wanneer ik zelf de schoonmaak heb uitgevoerd?

Na uw vertrek wordt het vakantiehuis door de eigenaar of een service-medewerker van NOVASOL gecontroleerd. Mocht deze vaststellen dat de schoonmaak niet naar behoren is uitgevoerd, dan worden de kosten voor een extra schoonmaak bij u in rekening gebracht. In Denemarken wordt veelal gebruik gemaakt van een schoonmaakformulier, waarop wordt aangegeven welke zaken niet voldoende zijn gereinigd. <

Wat moet ik schoonmaken als ik geen schoonmaak heb besteld/ik deze verplicht zelf moet uitvoeren?

Wanneer u geen eindschoonmaak heeft besteld of u juist verplicht bent deze zelf uit te voeren, dient u het vakantiehuis volgens de onderstaande criteria achter te laten:

  • Binnenkant van de ramen zemen
  • Alle vloeren stofzuigen en dweilen
  • Opruimen en alle meubels en overige inventaris weer op de oorspronkelijke plaats terugzetten
  • Afstoffen van alle oppervlakken, zoals kasten, tafels, lampen en schilderijen
  • Spiegels reinigen
  • Al het sanitair in de badkamer grondig reinigen
  • Afwassen en opruimen van al het servies en vaatwasser leegruimen
  • Afval verwijderen: flessen/glazen/kranten dienen in de openbare afvalcontainers gedeponeerd te worden
  • Koelkast, fornuis, magnetron en andere elektronische apparaten reinigen
  • Open haard/kachel schoonmaken en as verwijderen
  • Alle slaapplaatsen, banken en stoelen stofzuigen (ook onder de kussens)
  • Dekbedden, kussens en dekens ordelijk bij elkaar leggen
  • Tuinmeubilair schoonmaken, inklappen en op de oorspronkelijke plaats terugzetten
  • Barbecue en perceel dient u verzorgd achter te laten
  • Alle apparatuur en verwarming uitschakelen
  • Whirlpool schoonmaken, deze dient u met lauw water te reinigen zonder toevoeging van schoonmaakmiddelen.


Let op! Een zwembad (indien aanwezig) wordt altijd door ons gereinigd. Er wordt wel verwacht dat u de zwembadruimte en de vloeren bij vertrek heeft gereinigd.

Wat is de inhoud van een bedlinnenpakket?

Een bedlinnenpakket bestaat uit 1 kussensloop, 1 onderlaken en 1 dekbedovertrek. Uit het oogpunt van service, wordt door veel huiseigenaren ook 1 handdoek aan het bedlinnenpakket toegevoegd. Dekbedden/dekens en kussens zijn standaard in de huizen aanwezig.

Kan ik een bedlinnenpakket bestellen?

Bij het kostenoverzicht dat verschijnt tijdens het boeken van het vakantiehuis, wordt aangegeven of bedlinnen verplicht gehuurd dient te worden, inclusief is of eventueel besteld kan worden. Wanneer er geen informatie over het bedlinnen wordt vermeld, is dit niet inclusief en kan het ook niet besteld worden. De kosten voor bedlinnen worden bij aankomst voldaan.

Denemarken: Indien het bij vakantiehuizen in Denemarken mogelijk is om bedlinnen bij te bestellen, dan kunt u tijdens het boekingsproces aangeven of u hiervan gebruik wenst te maken. U kunt de kosten samen met de huursom voldoen.

Hoe kan ik een bedlinnenpakket bestellen?

Via het aankomstformulier kunt u ons of de huiseigenaar laten weten of en hoeveel bedlinnen u wenst te bestellen. Is het bedlinnen verplicht te huren? Dan dient u de kosten voor het aantal personen in uw reisgezelschap aan de huiseigenaar of het servicekantoor te betalen, ongeacht of u gebruik maakt van dit bedlinnen.

Denemarken: Bij boekingen voor vakantiehuizen in Denemarken kunt u de bestelling van bedlinnen tijdens het boekingsproces of telefonisch na boeking doorgeven. De kosten voor de huur van bedlinnen kunnen samen met de huursom worden voldaan.

Let op! Houdt u er rekening mee dat er niet standaard een wekelijkse wisseling van bedlinnen plaatsvindt. U kunt in geval van een langer verblijf uiteraard wel extra bedlinnen bestellen.

Met welke verbruikskosten dien ik rekening te houden?

De kosten voor verbruik ontstaan door het gebruik van stroom, gas, water, olie en verwarming. Op de website vindt u onderaan bij de huisbeschrijving de prijsinformatie. Hier kunt u terugvinden of de verbruikskosten bij de huursom zijn inbegrepen. Het wordt ook aangegeven tijdens het boekingsproces en op uw huurcontract. Het verbruik is o.a. afhankelijk van het type huis, de inrichting, de voorzieningen, de grootte, het aantal personen en de weersomstandigheden.

Let op! Bij vakantiehuizen waar de verbruikskosten exclusief zijn, dient u er rekening mee te houden dat bij de categorie luxe vakantiehuizen (huizen met zwembad, sauna of andere luxe faciliteiten) een hoger verbruik zal ontstaan.

Hoe worden verbruikskosten berekend?

Verbruikskosten worden berekend door het noteren van de meterstanden (het werkelijke verbruik) of door een vooraf vastgesteld bedrag per dag. De kosten worden veelal achteraf in rekening gebracht en worden verrekend met de borgsom of het voorschot op de verbruikskosten, indien dit vooraf betaald is.

Denemarken: Wanneer de verbruikskosten bij vakantiehuizen in Denemarken exclusief zijn, dan worden deze altijd berekend aan de hand van de meterstanden. Voor aankomst worden de meterstanden genoteerd. Bij vertrek dient u zelf de meterstanden te noteren. Gedurende de periode 1 april – 31 oktober gelden echter de standen zoals NOVASOL deze voor u noteert. Ongeveer 3 weken na vertrek uit het vakantiehuis, ontvangt u een eindafrekening van de verbruikskosten per e-mail.

Wat houdt een verbruiksvoorschot in?

Het voorschot voor de verbruikskosten dient als een zekerheid voor de huiseigenaar om ervoor te zorgen dat de eventuele variabele verbruikskosten zullen worden gedekt. Door middel van het noteren van de meterstanden wordt uw werkelijke verbruik en de bijbehorende kosten berekend. Wat er overblijft van het eventueel betaalde voorschot, krijgt u uiteraard gewoon weer terug.

Hoe betaal ik een voorschot of de verbruiksvoorschot?

U betaalt dit voorschot bij aankomst contant aan de huiseigenaar of contactpersoon. Dit bedrag wordt betaald in de lokale valuta. De kosten voor verbruik worden bij vertrek door de huiseigenaar met het door u betaalde voorschot verrekend en contant terugbetaald (tenzij u dient bij te betalen). Het kan ook voorkomen dat het eventueel resterende bedrag later wordt teruggestort op uw bankrekening. In de routebeschrijving vindt u hierover in veel gevallen meer informatie.

Kan ik een indicatie krijgen van de verbruikskosten wanneer deze aan de hand van de meterstanden worden berekend?

Wij kunnen u in veel gevallen een ruwe schatting geven van de verbruikskosten, echter is dit enkel een richtlijn van het gemiddeld verbruik in het betreffende vakantiehuis en kunnen hieraan geen rechten worden ontleend. De hoogte van de kosten is immers altijd afhankelijk van het verbruik tijdens uw verblijf en kan door verschillende factoren worden beïnvloed. Wij adviseren u wel om de meterstanden altijd bij aankomst te noteren, zodat u tijdens uw verblijf alvast een indicatie krijgt van de verbruikskosten. Wanneer u bijvoorbeeld na 2 dagen opnieuw de meterstand opneemt, is direct duidelijk hoeveel eenheden u op dat moment reeds verbruikt heeft en kunt u bepalen of u al dan niet zuiniger dient om te gaan met water, verwarming, energie e.d. Voor de meeste huizen zijn de kosten per kWh/m3 namelijk bekend en worden deze vermeld op uw huurcontract. U kunt hiervoor uiteraard ook telefonisch contact met ons opnemen.

Moet ik een borgsom betalen?

In plaats van de betaling van een borgsom kunnen wij u om een voorschot op de verbruikskosten vragen. In onderstaande gevallen is een borgsom nog wel verplicht:

  • Jongerengroepen en bedrijfsboekingen
  • Groepen van 6 personen of meer
  • Een huurperiode van 14 dagen of langer
  • Exclusieve vakantiehuizen en appartementen
  • Vakantiehuizen en appartementen met uitzonderlijke faciliteiten, bijvoorbeeld een boot
Hoe betaal ik de borgsom?

U betaalt de borgsom bij aankomst contant aan de huiseigenaar of contactpersoon. Dit bedrag wordt betaald in de lokale valuta.

Denemarken: Bij het huren van een vakantiehuis in Denemarken kunt u er zelf voor kiezen wanneer u de borgsom betaalt, indien deze verplicht wordt gesteld. U kunt de borgsom direct bij boeking betalen of bij het ophalen van de sleutel bij ons lokale servicekantoor of de contactpersoon. Bij onze servicekantoren kunt u zowel contant als met creditcard betalen.

Wanneer wordt de borgsom terug betaald?

De eigenaar/contactpersoon van het vakantiehuis zal de borgsom in de meeste gevallen teruggeven op het moment dat u de sleutel inlevert. Echter, in enkele gevallen zal de terugbetaling via bankoverschrijving plaatsvinden, daarom adviseren wij u om uw IBAN – en BIC (Swift) code mee te nemen.

Denemarken: Binnen drie weken na uw vertrek uit het vakantiehuis, zullen wij het resterende bedrag van de borgsom of voorschot verbruikskosten terugbetalen via een bankoverschrijving of terug storting op uw creditcard. Als de verbruikskosten hoger zijn dan de betaalde borgsom/voorschot of wanneer een schadebedrag de reeds betaalde kosten overschrijdt, zullen wij u een factuur voor het resterend te betalen bedrag toesturen.

Schades of gebreken
Wat moet ik doen bij schades bij aankomst?

Indien u bij aankomst in het vakantiehuis schades of gebreken constateert, dient u dit binnen 72 uur aan de huiseigenaar, de contactpersoon of telefonisch aan NOVASOL te melden. Volg dit stappenplan:

STAP 1: Meld het probleem eerst bij de huiseigenaar/contactpersoon, vaak kan hij/zij u al direct helpen.

STAP 2: Indien het probleem na stap 1 nog niet is opgelost, kunt u zich wenden tot het betreffende (dichtstbijzijnde) servicekantoor van uw bestemming. Onze collega’s ter plaatse spreken meerdere talen en kunnen u waarschijnlijk snel verder helpen.

STAP 3: Wanneer er geen gegevens bekend zijn van het servicekantoor bij u in de buurt of wanneer dit gesloten is, kunt u onze hotline bellen. Onze hotline is gevestigd in Denemarken en onze collega’s spreken zowel Engels als Duits. Het nummer is: 0045 – 97 97 57 57. Dit nummer is te bereiken van ma-vr 9.00-19.00, za 14.00-20.00 en zo 9.00-19.00 uur.

STAP 4: Mocht het probleem nog niet opgelost zijn, dan kunt u contact opnemen met ons kantoor in Nederland. Hoewel ook wij afhankelijk zijn van onze huiseigenaren en collega’s ter plaatse, zullen wij proberen u zo goed mogelijk te helpen bij het oplossen van het probleem. Verlaat niet (vroegtijdig) het vakantiehuis, voordat u het probleem bij ons heeft gemeld. U dient ons, conform onze huurvoorwaarden, de kans te geven het probleem op te lossen.

BELANGRIJK: Verlaat niet (vroegtijdig) het vakantiehuis, voordat u het probleem bij ons heeft gemeld. U dient ons, conform onze huurvoorwaarden, de kans te geven het probleem op te lossen.

Hoe moet ik handelen bij het ontstaan van schade tijdens mijn verblijf?

Bij schade die wordt aangericht tijdens uw verblijf, dient u het schadeformulier (dat in het vakantiehuis aanwezig is) in te vullen en te ondertekenen. Lever het volledig ingevulde en ondertekende formulier zo snel mogelijk, en uiterlijk bij vertrek, bij de sleutelhouder of huiseigenaar in.

Vergoedt NOVASOL beschadigingen of moet ik deze zelf betalen?

NOVASOL vergoedt kleine schades tot een bedrag van €135,-. Wanneer het schadebedrag hoger blijkt te zijn dan €135,-, dient u de schade te melden bij uw aansprakelijkheidsverzekering.
 
Let op! Vul bij schade altijd het schadeformulier in. Wij kunnen de door u veroorzaakte kleine schade niet vergoeden wanneer u het formulier niet ingevuld, ondertekend en ingeleverd heeft bij de sleutelhouder.

Wat moet ik doen als ik een klacht heb over de schoonmaak?

Klachten met betrekking tot de schoonmaak dienen direct na aankomst kenbaar gemaakt te worden. U dient dit telefonisch te melden bij het NOVASOL kantoor ter plaatse of de Hotline. Deze telefoonnummers vindt u op het huurcontract. Spreekt u geen Engels of Duits, neem dan z.s.m. contact op met NOVASOL Nederland. Klik hier indien u meer informatie wenst over het melden van problemen en gebreken inzake het vakantiehuis.

Hoe kan ik een klacht indienen of feedback geven?

Indien u niet tevreden bent over onze service of  de gehuurde accommodatie dan kunt u dit altijd bij ons melden. U krijgt na uw vakantie van ons een e-mail met daarin de mogelijkheid feedback te geven over uw vakantie. Voor officiële klachten, waarbij ter plaatse niet voldoende hulp is verstrekt, verzoeken wij u een mail te sturen naar service@novasol.nl.