Veelgestelde vragen bij het verhuren van uw vakantiehuis

Heeft u nog vragen?

Hier vindt u veelgestelde vragen over het verhuren van een vakantiewoning en hoe het werkt wanneer u ons kiest als uw vakantieverhuurpartner.

Druk op de "+" om de vragen en antwoorden te bekijken.

Heeft u een andere vraag of wilt u meer informatie? Neem dan gerust contact met ons op via contracting@novasol.nl of  +31 13 467 77 30.

Betalingen
Hoeveel kan ik verdienen met de verhuur van mijn vakantiewoning

Uw huurinkomen is afhankelijk van veel factoren, zoals de ligging van uw vakantiewoning, de beschikbaarheid, de staat van uw vakantiehuis, de faciliteiten in en rondom het vakantiehuis en de tijd van het jaar waarin uw vakantiewoning wordt verhuurd. Uw lokale adviseur maakt een prijsopgave en stelt een huurbudget voor het seizoen vast tijdens een persoonlijk gesprek.

Op basis van onze ervaringen en doorlopende analyses over de vakantiebehoeften zullen wij u ook op verschillende manieren begeleiden om uw huurinkomen te verbeteren.

Hoe en wanneer ontvang ik mijn netto huurinkomsten?

U ontvangt de huur via bankoverschrijving rechtstreeks op uw rekening. De overschrijving vindt plaats in de voorafgaande maand van aankomst, als de reservering voor de 20e van de maand is ontvangen.

Wat gebeurt er met mijn betaling als mijn gasten hun reservering annuleren?

Als de gasten binnen 20 dagen voor aankomst hun definitieve boeking annuleren, dan betaalt NOVASOL aan u de volledige, contractueel overeengekomen huursom.

Hoe weet ik dat ik de juiste prijs krijg voor mijn vakantiewoning?

Wij zijn uw partner en delen een gemeenschappelijk belang bij het verhuren van uw woning tegen de best mogelijke prijs. We maken gebruik van ons marktinzicht, onze uitgebreide dataset en ervaring en voortdurende monitoring en analyse van vakantietrends om ervoor te zorgen dat we voortdurend de best mogelijke prijs ontvangen gedurende uw gehele verhuurperiode.

Mag ik een borg vragen?

Over het algemeen hanteren we geen borg, hoewel er enkele uitzonderingen zijn. In plaats daarvan bieden we verschillende zekerheden voor uw vakantiehuis aan. Dit omvat een 'Minor Damage Concept', waarbij wij de kosten dekken van eventuele kleine schade die aan uw huis is aangebracht tijdens een huurperiode tot een bedrag van 135 EUR, evenals een gratis huiseigenarenverzekering om grotere schade te dekken. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Overeenkomst
Wat is het verschil tussen zelf verhuren en verhuren bij NOVASOL?

Het verhuren van een vakantiehuis kost veel tijd en moeite. Denk aan het bijhouden van de administratie, het vinden van een passende prijsstructuur door middel van seizoenen, het promoten van uw vakantiewoning via meerdere kanalen, het beheer van boekingen, het afhandelen van vragen van gasten,  problemen, enzovoort.

Als u ons als uw verhuurpartner kiest, zorgen wij voor dit alles en nog veel meer. Daarnaast profiteert u van onze meer dan 50 jaar ervaring en doorlopende analyse van de vakantiemarkt. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat u de best mogelijke verhuurervaring heeft die zowel winstgevend als plezierig is.

Kan ik mijn eigen vakantiewoning zelf blijven gebruiken?

Ja natuurlijk - blokkeer eenvoudig de beschikbare periodes in uw kalender waarin u uw woning wilt gebruiken. Tijdens het hoogseizoen kunt u het vakantiehuis voor een beperkt aantal weken blokkeren om een succesvol verhuurseizoen voor uw vakantiehuis te garanderen. In het laagseizoen kunt u uw vakantiehuis op elk moment bezetten zolang het nog niet is geboekt. U kunt periodes in de kalender blokkeren om ervoor te zorgen dat uw vakantiehuis vrij is wanneer u het nodig heeft.

Kost het iets om gebruik te maken van een verhuurconcept?

Nee, dat is helemaal gratis. Uw vakantiehuis, de omgeving, het interieur en de beschikbare huurperiode moeten aan bepaalde criteria voldoen om onderdeel te worden van onze concepten, maar zolang dat zo is, kunt u volledig gratis deel uitmaken van een van onze concepten.

Uw aangewezen verhuuradviseur helpt u om te bepalen welke concepten bij uw vakantiehuis passen en helpt u bij kleine verbeteringen die u kunt doorvoeren om de boekingen en de huurprijs van uw vakantiehuis nog verder te verhogen.

Hoe lang is de verhuurovereenkomst geldig?

Wanneer u een samenwerking met ons aangaat, maakt u een overeenkomst voor een jaar geldig voor het lopende jaar en het daaropvolgende jaar. Daarna wordt de overeenkomst automatisch met één jaar tegelijk verlengd. Als u wilt, kunt u natuurlijk uw overeenkomst beëindigen aan het einde van elke overeenkomstperiode.

Hoe lang duurt het voordat mijn vakantiehuis online verschijnt nadat de overeenkomst is getekend?

Nadat uw lokale adviseur u bij uw vakantiehuis heeft bezocht en u de huurovereenkomst hebt ondertekend, zal uw woning doorgaans binnen 14 dagen online verschijnen.

Is een samenwerking met NOVASOL een goede keuze als ik mijn woning maar een paar weken per jaar wil verhuren?

Het hangt af van het werkelijke aantal weken en de tijd van het jaar dat u in gedachten hebt. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Verzekering
Wat gebeurt er als een gast schade aanricht aan mijn vakantiehuis?

Het is belangrijk voor ons dat u zich op uw gemak voelt wanneer u uw vakantiehuis verhuurt. Daarom geeft onze huiseigenarenverzekering automatisch dekking aan NOVASOL huiseigenaren. De verzekering fungeert als een aanvulling op die van u zelf. Bovendien dekken we met ons ‘Minor Damage Concept’ de kosten van kleinere schade tot 135 EUR.

Promotie
Wie neemt de foto's en maakt de beschrijving van mijn vakantiehuis?

Wij zorgen ervoor dat uw vakantiehuis professioneel gefotografeerd wordt en een aantrekkelijke beschrijving krijgt. Zo zorgen wij voor een optimale huispresentatie en een promotie naar potentiële gasten in de hele wereld.

Waar komen de meeste NOVASOL gasten vandaan?

Onze wereldwijde marketingstrategie betekent dat onze klanten van over de hele wereld komen. Op uw persoonlijke huiseigenarenpagina kunt u informatie over uw gasten bekijken, inclusief waar ze vandaan komen. Uw lokale adviseur kan voor uw specifieke situatie meer vertellen over de belangrijkste herkomstlanden.

Hoe vinden potentiële gasten mijn vakantiehuis?

Via onze brochures, websites, sociale media, online en offline advertenties en een netwerk van meer dan 10.000 boekingspartners wordt uw vakantiehuis wereldwijd uitgebreid gepromoot.

Wetgeving en belastingen
Is er wetgeving waar ik op moet letten bij het verhuren van mijn vakantiehuis?

De specifieke wet- en regelgeving rond de vakantieverhuur van onroerend goed varieert van land tot land. Uw plaatselijke team van adviseurs zal u kunnen adviseren en begeleiden over de verschillende vereisten en specificaties die voor eigenaren van vakantiehuizen in uw respectieve landen bestaan.

Welke fiscale regels zijn van toepassing op mij wanneer ik mijn vakantiehuis verhuur?

De belastingregels voor vakantiehuisverhuur verschillen van land tot land. U kunt het beste contact opnemen met uw lokale belastingadviseur. Ook online is veel informatie voorhanden. U bent natuurlijk ook altijd welkom om contact met ons op te nemen.

Boeking
Wat gebeurt er wanneer iemand mijn vakantiehuis boekt?

U ontvangt een melding per e-mail, sms of beide. U vindt meer boekingsdetails op uw huiseigenarenpagina.

Kan ik persoonlijke bezittingen in mijn vakantiehuis bewaren?

Ja, natuurlijk, maar het moet worden bewaard in een duidelijk aangegeven, privé en bij voorkeur afgesloten ruimte of opslagruimte.

Hoe kan ik de boekingen volgen?

Op uw persoonlijke huiseigenaren pagina kunt u een boekingsoverzicht bekijken, waar u de verblijfsperiode, aankomstgegevens, betaling per boeking, een overzicht met maandafrekeningen betaaloverzicht en meer kunt zien.

 

Hoe ontvangen gasten de sleutel?

De sleutel wordt door u persoonlijk, een beheerder/sleutelpersoon of het plaatselijke servicekantoor overhandigd.